Fem un documental, activitat competencial interdisciplinar 1r d’ ESO

Durant les darreres setmanes, els alumnes de 1r ESO A s’han convertit en periodistes, investigadors i tècnics de vídeo i so, una tasca realment difícil que han sabut resoldre amb èxit.

És per això que aquest dimecres es va dur a terme al saló d’actes de l’Institut Sòl-de-Riu d’Alcanar la presentació dels documentals realitzats per aquest alumnat. A la presentació van acudir la resta de classes de 1r d’ESO, així com les professores implicades en el projecte.

Aquest projecte s’ha estat treballant des de diferents matèries.

De la matèria de Castellà han analitzat les diferents parts dels temes escollits. El treball de desenvolupament del projecte ve donat per la investigació teòrica, és a dir, les dades i la informació que han recopilat, quan han realitzat  entrevistes, recorrent llocs, etc. La preproducció és la primera etapa que qualsevol audiovisual travessa.

La matèria de biologia i geologia ha proposat les preguntes de ciències per investigar i resoldre als seus documentals. Cada grup n’ha triat una i inclòs alguns grups han proposat la seva pròpia pregunta. Així, les preguntes treballades han sigut: ¿Cuáles son las amenazas de los naranjos de Alcanar?, escollida per tres grups diferents; ¿Cómo son los lobos? i ¿Quién es el ornitorrinco?, proposades per l’alumnat; ¿Qué comemos?, ¿Cómo se gestionan los residuos de Alcanar? i ¿Hay vida en otros planetas?, escollides pels altres grups. Sobretot, s’ha buscat motivar l’alumnat perquè dediquen el seu temps a aprendre sobre una temàtica que els puga enriquir a nivell personal.

Per acabar, tocava el torn d’editar el vídeo i posar música al documental, part encarregada a la matèria de música. En aquesta part ha tocat plantejar-se què es vol expressar en el documental i quina música és la més adequada per aconseguir-ho. Aquesta part ha sigut la més difícil del treball. Per una banda, l’editor de vídeos els ha permés presentar el producte d’una manera molt visual, amb les seves gravacions i música. Però, d’altra banda, han sorgit imprevistos que van sempre relacionats amb l’ús d’una nova tecnologia i que han requerit molt d’esforç per poder arribar a un bon resultat.

Ha sigut una experiència engrescadora on l’alumnat de 1r d’ESO A ha transformat petits relats del nostre present i ho ha transformat en una mirada col•lectiva. Tots els grups de treball han participat en l’avaluació dels documentals, és a dir, s’han coavaluat. A més, l’alumnat de 1r d’ESO B i C també ha participat com a públic i jurat decidint els premis, i alhora, els ha servit per poder agafar idees i afrontar els seus pròxims projectes amb major èxit.

Verònica Micó (Castellà), Azucena Serrat (Biologia) i Mireia Daudén (Música)
Encara no hi ha comentaris.

Deixa un comentari