Donant continuïtat a les actuacions de cursos anteriors i en coordinació amb el CAS Tortosa ( Centre d’Atenció i Seguiment a les Addiccions) al llarg del curs hem realitzat en el nostre institut un conjunt d’accions preventives per tal d’atendre a l’alumnat en les diferents etapes educatives.
En l’educació secundària obligatòria l’acció planificada comprèn la franja d’edat dels 12 als 16 anys i coincideix amb el desenvolupament fisiològic de l’adolescència. En una etapa inicial, apareix la ideació per fer un consum experimental de substàncies tòxiques, sol estar present en les seves converses, en les activitats grupals, essent aquest un dels principals temes juntament amb la sexualitat, la música, … encara que quan ens referim a drogues il·legals el consum sol ser inferior al que ens imaginem o del que solen fer-ne “esment”. En aquesta etapa esmentada, o moment evolutiu, les substàncies d’iniciació no són les il·legals sinó les que trobem emparades en el marc legal: el tabac i l’alcohol.
És per aquest motiu que en la nostra planificació s’ha presentat en diferents sessions una proposta educativa que va modificant-se en funció de l’edat de l’alumnat i la informació que pot tenir el propi centre. En les etapes del cicle inicial ens centrem amb les drogues legals, i posteriorment es van introduint al llarg de l’etapa educativa la resta de situacions que els pot portar a repetir consums i/o experimentar noves substàncies, etc …
L’acció preventiva que es realitza des del CAS Tortosa no implica sols conèixer les substàncies i tenir informació centrada amb la seva legalitat o danys que se’n deriven, sinó es pretén anticipar-se a les situacions de risc, aprendre a reconèixer-les i disposar de recursos personals per fer front a les pressions directes o indirectes que es poden trobar immersos. El programa preventiu s’acorda amb el centre educatiu, grups, tipus d’intervenció i sessions.
Metodològicament no es treballa amb una sola sessió, atès que cal treballar la reflexió, l’espai de confiança per poder obrir-se i plantejar dubtes i ens facilitar en la primera presa de contacte conèixer el grup i poder reorientar les sessions posteriors per tal d’aprofundir en funció de l’observació detectada a l’aula. La valoració que n’hem fet és molt positiva i esperem poder continuar amb aquestes accions de prevenció i detecció en propers cursos.